Membres d’entitats de la Confederació ECOM Catalunya testen les millores d’accessibilitat de l’estació Sagrada Família de la Línia 5 de metro

Vuit membres de diferents entitats de la Confederació ECOM Catalunya van ser convocats el passat 2 d’abril, per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per testar les millores d’accessibilitat aplicades a l’estació Sagrada Família de la Línia 5 del metro per tal de reduir el ‘gap’, és a dir, la distància, que queda entre l’andana i el vagó. TMB ha elevat uns centímetres l’andana de l’estació Sagrada Família de la línia 5 de metro amb l’objectiu de reduir la distància que queda entre l’andana i el vagó i per facilitar així l’accessibilitat a totes les persones, en especial, les persones amb mobilitat reduïda. Abans d’aplicar aquesta millora a altres estacions de metro, TMB ha volgut provar el seu funcionament amb persones amb discapacitat, usuàries de cadires de rodes, tant elèctriques com manuals. “Des d’ECOM valorem molt positivament que TMB compti amb la col•laboració de les entitats i persones amb discapacitat per definir i avaluar les mesures d’accessibilitat al metro ja que aquesta és la manera que les actuacions en matèria d’accessibilitat s’ajustin a les necessitats de les persones amb mobilitat reduïda”, comenta M. José Vázquez, presidenta de la Confederació ECOM Catalunya. “No podem dir el mateix de RENFE, amb qui la interlocució és molt complicada”, afegeix.

Totes les proves d’accés als vagons realitzades per les persones usuàries de cadires de rodes de l’estació de metro Sagrada Família van deixar constància que, gràcies a l’augment d’alçada de l’andana, el ‘gap’ que queda actualment entre l’andana i el vagó no supera en cap cas els 4 centímetres de distància horitzontal per 1 centímetre de distància vertical i, en algun cas, fins i tot, el ‘gap’ vertical és inexistent. Segons un estudi promogut per la Diputació de Barcelona, realitzat l’any passat, i en què també va participar ECOM, la distància màxima entre andana i vagó que pot superar una cadira de rodes és de 7 cm. horitzontals per 3 cm verticals. ‘Malgrat que aquests estudis situen la distància màxima que una cadira de rodes pot superar en 7 cm. horitzontals per 3 cm. verticals, aquesta distància difícilment podria ser superada per tots els usuaris de cadira de rodes’, comenta M. José Vázquez. ‘Tot i que valorem positivament l’esforç de TMB per reduir aquesta distància i la inversió econòmica que està fent en millores d’accessibilitat a la xarxa de metro, creiem que hem de seguir lluitant per aconseguir el ‘gap’ 0 entre andana i vagó per tal que l’accessibilitat al metro sigui possible per a tota persona amb discapacitat, amb la màxima autonomia’, afegeix. Els membres de les entitats d’ECOM que van estar realitzant les proves van fer explícita també a TMB la seva queixa per la dificultat de mobilitat que les persones amb discapacitat tenen a l’interior dels nous trens que estan circulant a la xarxa de metro de Barcelona. Els agafadors verticals situats al mig de vagó no permeten el pas a les cadires de rodes, cosa que obliga les persones amb discapacitat a haver-se de situar forçosament a l’espai reservat per a elles, i a no poder-se moure d’allà. ‘Les persones amb discapacitat volem utilitzar els transport públic en igualtat de condicions i això vol dir tenir possibilitat d’accés autònom al transport i possibilitat de moviment en el seu interior’, constata M. José Vázquez.