Després de nou anys d’espera, s’ha aprovat el nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya

ECOM celebrem que finalment s’hagi aprovat i instem les administracions a vetllar perquè se’n faci un bon desplegament que permeti avançar cap a l’accessibilitat universal

Aquest migdia el Govern ha aprovat el nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya (que ha de desplegar la Llei 13/2014, de 30 d’octubre, d’accessibilitat de Catalunya), que suposa un salt qualitatiu respecte la normativa actual i incorpora aspectes com l’accessibilitat sensorial i cognitiva, dels productes i serveis o d’activitats culturals, esportives i de lleure.

Una aprovació que ECOM celebrem ja que era molt esperada pel col·lectiu perquè, recordem, aquesta aprovació arriba amb nou anys de retard, doncs la normativa estableix que el codi hauria d’haver-se aprovat en un termini màxim de dos anys després de l’aprovació de la llei d’accessibilitat, que es va aprovar el 2014. En els darrers anys, ECOM havíem reclamat la seva aprovació reiteradament.

El codi d’accessibilitat és el document on es concreten les mesures, els procediments, els requisits i els paràmetres tècnics perquè els espais públics, edificis, mitjans de transport, productes, serveis i processos de comunicació garanteixin l’autonomia, la igualtat d’oportunitats i la no-discriminació de les persones amb discapacitat o amb altres dificultats d’interacció amb l’entorn.

Si bé ECOM celebrem que el codi ja s’hagi aprovat finalment, també lamentem les oportunitats de millora de l’accessibilitat universal que s’han perdut durant tots aquests anys amb el retard de la seva aprovació, ja que el codi que ara s’ha aprovat millora les condicions d’accessibilitat de les normatives que actualment estaven vigents.  ECOM considerem que aquest retard ha suposat un estancament pel que fa al disseny i a la implementació de millores d’accessibilitat universal necessàries per afavorir l’autonomia, la igualtat d’oportunitats i la no-discriminació de les persones amb discapacitat i/o amb mobilitat reduïda i ha alentit l’alineació de les polítiques amb els mandats de la Convenció Internacional de Drets de les Persones en Discapacitat.

Així mateix creiem que una gran oportunitat perduda ha estat no haver pogut disposar del codi aprovat en el moment que van arribar gran quantitat de recursos a través dels Fons Next Generation, que han permès desenvolupar diferents actuacions per a l’accessibilitat en els entorns i serveis d’ús públic (transport, espai públic, edificis públics...).

La importància d’un bon desplegament

Però més enllà de lamentar les oportunitats perdudes, ara ens cal encoratjar el Govern perquè es treballi per fer bon desplegament del codi. Es tracta d’un document de gran densitat i caldrà invertir molts esforços en donar-lo a conèixer i facilitar la seva comprensió a tots els agents implicats en l’àmbit de l’accessibilitat. Per això ECOM urgim l’Administració Pública a què pensin i executin estratègies i polítiques de foment per un bon desplegament del decret, tot comptant amb la participació de les entitats del sector. Creiem que un element clau serà la formació pel que els instem a promoure formacions adreçades a tots els professionals, tant del sector públic com privat, per facilitar-los l’entesa i comprensió dels canvis, i perquè els resulti fàcil aplicar-los en els seus àmbits de treball. Així mateix, pensem que seria adient aprofitar l’avinentesa per conscienciar també tota la societat que l’accessibilitat universal és quelcom indispensable per a algunes persones alhora que beneficiós per a tothom, no només per a les persones amb discapacitat i/o amb mobilitat reduïda, sinó que repercuteix considerablement en la millora de la qualitat de vida de tota la ciutadania.

Valoració positiva del codi però encara amb algunes mancances

Encara pendents de poder fer una revisió a fons del nou codi aprovat, ECOM, després de fer-li una primera mirada el valorem positivament ja que s’han incorporat moltes de les esmenes que com a ECOM vam presentar a través dels processos de participació ciutadana (gràcies al treball conjunt que va fer amb les seves entitats federades i algunes persones del col·lectiu a títol individual). Esmenes importants que poden suposar la regulació de molts buits legals actuals (com és el cas de l’accessibilitat en els espais de joc infantils o els carrers de plataforma única) i un avenç en punts com el dret a l’habitatge accessible i al transport públic, entre altres amb terminis per assolir l’execució d’actuacions d’accessibilitat necessàries.

Tot i així però, ens hem de lamentar que finalment el nou codi no ha tingut en compte algunes de les línies vermelles que com a ECOM ja havíem marcat durant el període d’exposició pública del codi. Línies vermelles com que el nou codi segueix permetent construir edificis d’habitatge d’obra nova sense ascensor, cosa que ECOM considerem inacceptable. Si bé reconeixem que en aquest nou codi s’ha fet l’esforç d’avançar en aquesta qüestió introduint més criteris per facilitar a posteriori solucions accessibles, també sabem, per la nostra experiència que quan no hi ha obligatorietat es generen conflictes a les comunitats quan algú té la necessitat i demana dur a terme una solució d’accessibilitat i la llei no l’empara. Tampoc no veiem bé que el nou codi eximeixi de fer accessibles les edificacions existents que estiguin ubicades en un entorn no accessible. Per ECOM tota edificació hauria de fer-se accessible independentment de l’entorn ja que avui és possible trobar solucions per a l’accessibilitat als barris o municipis, com els productes de suport elèctrics o a través del transport públic i/o privat.

A més, tal com també ja havíem manifestat prèviament, ECOM considerem que el nou codi abusa de conceptes com ajustos raonables, proporcionalitat, usables i existents que, entenem i valorem que el legislador ha incorporat amb la voluntat que sempre es pugui acabar trobant i desenvolupant una solució a la problemàtica d’accessibilitat, encara que no resolgui les necessitats de tothom, però que des del nostre parer es corre el perill que s’acabin convertint aquestes solucions alternatives en un criteri general, sense valorar degudament solucions d’accessibilitat universal.