El debat virtual organitzat per ECOM sobre el dret dels infants amb discapacitat a l’educació, ja està disponible al YouTube

Un debat que tenia com a objectiu valorar si s’havien vulnerat els drets dels infants amb discapacitat durant el confinament i què s’havia de tenir en compte per no vulnerar-los en la tornada a l’escola.

En el marc de la iniciativa Els Drets a Debat, que estem impulsant des d’ECOM, el passat dijous 25 de juny vam organitzar un debat virtual sobre el dret a l’educació dels infants amb discapacitat en temps de Covid-19, en què van participar Noemí Santiveri, portaveu de la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva, i Imma Reguant, la subdirectora general d’Educació Inclusiva del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Teniu ja disponible aquest debat al nostre canal de YouTube, on també trobeu l’anterior debat sobre mobilitat

El finançament que fa possible aquesta activitat prové de l’Ajuntament de Barcelona, el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya i la convocatòria de subvencions a càrrec de l’IRPF.

Desatenció de les necessitats específiques dels infants amb discapacitat durant el confinament

“Durant el confinament no s’han tingut en compte les necessitats curriculars específiques”, així de contundent va ser la portaveu de la Plataforma ciutadana per una escola inclusiva, en la seva primera intervenció. Santiveri va afirmar que l’administració durant el confinament havia deixat oblidats els alumnes amb necessitats especials, i va ser molt crítica amb el Departament d’Ensenyament dient que “li ha preocupat més el fet de mantenir un contacte amb l’alumnat que no pas que aquesta comunicació fos efectiva per a la majoria universal, és a dir, que la comunicació tingués en compte les necessitats educatives especials”. També es va queixar de la improvisació que havia dut a terme el Departament i va reivindicar la importància d’un període de reflexió abans d’elaborar un pla o crear un protocol. Perquè, segons assegurava, la improvisació mai funciona en educació. I va recalcar també que es tinguin en compte les necessitats de tot l’alumnat.

Amb la seva mirada crítica també va destacar “la poca vàlua que s’ha donat als nens amb discapacitat” i va reclamar que s’ha de posar el focus en l’atenció en els infants i no pas en el context. És a dir, “que no torni a sobrepassar-nos el context” i si passa alguna cosa que ens supera, agafar-nos un temps de reflexió per estudiar com actuar a continuació sense que “el context suposi noves barreres” per a l’alumnat.

De cara al nou curs

Ja de cara al nou curs, la subdirectora general d’Educació Inclusiva del Departament d’Educació, Imma Reguant, va posar el focus en la importància de la formació, l’acompanyament i el suport emocional. També va assenyalar la necessitat de preparar diversos plans per estar preparats a les diverses situacions en què ens puguem trobar el curs vinent: un nou confinament, classes presencials, o bé una situació de confinament i presencialitat arreu del territori. Per tant, davant la incertesa que presenta l’any vinent, el Departament treballa per estar preparat davant de diverses situacions i no haver de tornar a improvisar.

Per la seva part, la portaveu de la Plataforma va ser molt clara a l’hora de respondre què calia garantir de cara al nou curs: “cal garantir una escola inclusiva, pensar en tothom i en totes les necessitats que pot tenir l’alumnat”. És a dir pensar en una “escola on eliminem barreres per dimensionar capacitats, una escola on la participació és un dels pilars”. També va afegir que “l’ús de diferents estratègies i l’heterogeneïtat de diferents grups són clau a l’hora de plantejar les activitats”.

A aquesta demanda, l’Imma Reguant va admetre que s’ha d’estudiar una “escolarització inclusiva”, així com s’ha de potenciar la formació en l’àmbit de l’escola inclusiva entre els mestres, que, d’altra banda, ja és una de les més demandades. Per tal de garantir una escola inclusiva per al curs vinent, Reguant va explicar que es posaran a disposició dels centres protocols sobre com actuar en cas que sigui necessari un nou confinament i, per tant, els centres tindran a la seva disposició llistes d’aspectes a tenir en compte. També es durà a terme un seguiment amb la família, “perquè un cop es torni a la presencialitat hi hagi un traspàs millor”.

A més, un altre dels aspectes a destacar en la intervenció de la subdirectora general d’Escola Inclusiva al Departament, és la consideració que s’ha de garantir que a les aules hi pugui haver més d’un adult, sobretot en aquelles aules amb alumnat amb necessitats educatives especials, i que, alhora, també es puguin garantir les mesures de seguretat per a tothom. En aquest punt, Santiveri també es va mostrar d’acord i va reafirmar la necessitat que hi pugui haver més d’un professional a les aules.

Millora de l’acompanyament als nens i nenes amb necessitats educatives especials

Noemí Santiveri va afirmar que, durant aquest confiament, els materials que s’han enviat als alumnes no sempre han estat accessibles i els alumnes han tingut problemes per continuar amb l’aprenentatge des de casa. En aquest sentit, l’Imma Reguant admet que un dels aspectes que tenen pendents des del Departament d’Educació és l’elaboració de materials accessibles i, per tal que això sigui possible, s’ha de potenciar la formació dels mestres. 

D’altra banda, la tecnologia continuarà sent un element fonamental de cara al curs vinent, que també permetrà tenir en compte a tots els agents implicats, des de famílies i alumnes, a professors o professionals dels serveis territorials, per poder garantir un acompanyament i un suport emocional, que seran essencials en aquests temps de Covid-19.

Com a portaveu de la Plataforma Ciutadana per l’Escola Inclusiva i des de la perspectiva de les famílies amb infants amb necessitats educatives especials, Santiveri, va també va demanar que fossin les famílies les que tinguessin l’última paraula sobre si els seus fills tornaven o no a l’escola.

Mirada a altres països

Tant Santiveri com Reguant expliquen que encara és aviat per fixar-se en allò que han fet altres països, tanmateix, Santiveri afirma que sempre se’n pot aprendre tenint en compte que les realitats de cada país són diferents.

Els reptes que suposa la Covid-19 són molts i molt diferents, però cadascú des de la seva vivència s’hi ha enfrontat i, tal com afirma la Noemí Santiveri, des de l’àmbit de l’educació “hem de continuar treballant per garantir els drets de les persones amb discapacitat”.