La Taula d’Entitats del Tercer Sector reivindica Internet com a dret fonamental per garantir que tothom hi tingui accés i frenar la bretxa digital i social, que també afecta el col·lectiu de persones amb discapacitat

Ho  fa  a  través  de  l’informe  que  ha  elaborat  mitjançant  el  m4social  –el  seu  projecte  d’innovació  digital  en  l’àmbit  social–  on  planteja  propostes  i  accions  perquè  les  administracions  i  les  entitas  socials  facin  efectiu  aquest  dret. 

La Taula d’entitats del Tercer Sector, de la qual ECOM formem part, va presentar ahir l’informe ‘Internet, dret fonamental: propostes per reduir la bretxa digital i social’, que ha impulsat a través del m4social - el seu projecte d’innovació digital en l’àmbit social- i que ha estat elaborat per l’Observatori DESC i femProcomuns. Un informe que analitza el marc legal existent i possibles iniciatives entorn de la reclamació de l’accés a Internet com a dret fonamental, i que té per objectiu promoure un debat ampli i profund sobre el dret a Internet per evitar que les persones en situació vulnerable quedin encara més al marge de la societat.

El document planteja diverses recomanacions perquè les administracions, la mateixa Taula del Tercer Sector i el conjunt de les entitats socials actuïn perquè el dret a internet sigui efectiu. També proposa accions que enforteixin el marc legal necessari perquè l’accés a Internet sigui reconegut com a dret fonamental i a més repassa com es garanteix aquest dret en altres països que són una referència internacional.

Segons un altre estudi de La Taula, també dut a terme a través d’m4Social, ‘La bretxa digital en les persones ateses per les entitats socials’ (fet públic el juny de 2020), gairebé un 20% de les persones adultes ateses per les entitats socials no pot accedir a Internet sempre que vol. El preu de la connexió és una barrera clara (prop d’un 40%), però hi ha altres causes com la falta de competències i habilitats d’ús de les mateixes persones (prop d’un 20%) i haver de desplaçar-se fora de casa per poder accedir-hi (13%), segons l’estudi m4Social ‘La bretxa digital en les persones ateses per les entitats socials’ (Juny, 2020).

Bretxa digital i persones amb discapacitat  

Aquest mateix estudi d’m4Social va concloure que en el col·lectiu de persones amb discapacitat la bretxa digital no és tant en l’accés (més del 90% de les persones enquestades amb una discapacitat física té accés a un telèfon mòbil amb internet i un 80% té accés a un ordinador) ni en l’accés a internet (90% pot accedir-hi) sinó en la usabilitat i accessibilitat (més del 15% assegura que els dispositius TIC que utilitza habitualment no s’adapten a les seves necessitats i gairebé el 40% assegura que hi ha funcionalitats de l’ordinador o smartphone a les quals no pot accedir perquè el dispositiu no s’adapta).  

La bretxa digital té un especial impacte sobre les persones amb discapacitat tenint en compte que aquesta tecnologia podria incrementar la seva autonomia i perquè també es tradueix en menys oportunitats d’ús i aprofitament de les TIC. En aquest sentit l’estudi concloia que no hi ha inclusió digital quan tothom pot accedir o utilitzar les TIC, sinó quan tothom té les mateixes oportunitats per treure profit de les TIC.