Avui entra en vigor el reglament europeu sobre els drets dels viatgers en autocar i autobús per carretera

Avui, 1 de març, entra en vigor el Reglament Europeu Núm. 181/2011 sobre els drets dels viatgers d’autobús i autocar, que inclou una sèrie de mesures destinades a salvaguardar els drets del col·lectiu de les persones amb discapacitat i mobilitat reduïda, amb millores sobre tot per a trajectes la distància dels quals sigui igual o superior a 250 kilòmetres.
Els nous drets aplicables als serveis de llarga distància (és a dir, de més de 250 km) inclouen, entre d'altres:

- Assistència adequada (aperitius, menjar i refrescos, així com, en cas necessari, allotjament d'un màxim de dues nits d'hotel per una suma total de 80 € la nit, excepte en cas de condicions meteorològiques extremes i grans catàstrofes naturals) en situacions de cancel•lació o retard en la sortida de més de 90 minuts per a viatges de més de tres hores.

- Garantia de recorregut alternatiu o reemborsament en situacions d'overbooking o en cas de cancel·lació o per un retard de més de 120 minuts de l'hora de sortida estimada.

- Indemnització del 50% del preu del bitllet per un retard de més de 120 minuts de l'hora de sortida estimada, la cancel·lació d'un viatge o si el transportista no ofereix al passatger un recorregut alternatiu o un reemborsament.

- Informació quan es cancel·la el servei o demora la seva sortida.

- Protecció dels passatgers en cas de defunció, lesions personals, pèrdua o danys soferts per accidents de carretera, especialment pel que fa a les necessitats pràctiques immediates en cas d'accident (inclòs un allotjament de fins a dos nits d'hotel, per una suma total de 80 € la nit).

- Assistència específica gratuïta per les persones amb discapacitat i amb mobilitat reduïda tant en les terminals com a bord i, en cas necessari, transport gratuït per a les persones que els acompanyin.

A més, els següents drets s'aplicaran a tots els serveis (inclosos els que siguin inferiors a 250 km):

- La no discriminació directa ni indirecta per raons de nacionalitat, respecte a les tarifes i les condicions contractuals dels passatgers.

- Tracte no discriminatori a les persones amb discapacitat i amb mobilitat reduïda, així com indemnització econòmica per la pèrdua o dany del seu equip de mobilitat en cas d'accident.

- Normes mínimes sobre la informació sobre el viatge per a tots els passatgers abans del viatge i durant el mateix, així com informació general dels seus drets en les terminals i per Internet. Si és possible, aquesta informació s'ha de facilitar en formats accessibles a petició, en benefici de les persones amb mobilitat reduïda.

- Un mecanisme de tramitació de les reclamacions establert pels transportistes i disponible a tots els passatgers.

- Organismes nacionals independents a cada país de la UE, que s'encarreguin de fer complir el reglament i, en cas necessari, d'imposar sancions.